10 Toes of the World

oktober 15, 2009

De Bulgaarse Unesco-directeur Irina Bokova: Weg met de burka!

PARIJS – De Bulgaarse Irina Bokova (57) wordt vandaag officieel benoemd tot nieuwe directeur van Unesco, de VN-organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur. En ze neemt geen blad voor de mond.

Irina Bokova - Unesco

Irina Bokova – UNESCO

,,Mijn persoonlijke mening is: ik ben tegen de burka,” zegt Irina Bokova stellig, in haar toekomstige kantoor in Parijs. ,, Maar ik begrijp ook dat je dat gedrag, die mentaliteit, niet in één dag kan veranderen.”

Het is de dag vóór haar officiële benoeming als Unesco-topvrouw. Maar dat maant haar niet tot voorzichtigheid. ,,Als ik die vrouwen met burka’s zie; sommigen kunnen zelfs het licht niet zien!” Ze houdt haar handen voor haar ogen, om het te illustreren. ,,Het maakt vrouwen minderwaardig. Het geeft ze niet het gevoel dat ze gelijk zijn aan mannen. En het creëert veel problemen in onze landen.”

Ze vindt dat het dragen van de burka moet worden aangepakt.  ,,Ja, we moeten dit gedrag veranderen. We moeten de mentaliteit van deze vrouwen veranderen. Het gaat er mij om dat ze zelfbewuster moeten zijn, dat ze zelfvertrouwen moeten krijgen. Dat ze méér in zich hebben.” Volgens haar is het een kwestie van ontwikkeling en perspectief bieden.

,,We moeten niet tegen deze vrouwen zeggen dat ze fout zitten. Ze hebben het niet fout. Ze zijn wie ze zijn. Maar Unesco moet wel echt enorm veel werk gaan verzetten om te zorgen voor goede opleidingen en onderwijs voor vrouwen. En dan moet langzaam aan hun gedrag veranderen en moeten er echte veranderingen komen. Ik denk dat als deze vrouwen goed onderwijs krijgen, goede posities krijgen, dat ze zelf hun eigen weg wel vinden.”

Over een verbod op de burka, zoals dat bijvoorbeeld in Frankrijk wordt bestudeerd, wil ze zich niet uitlaten. ,,Regeringen moeten zelf beslissen of ze iets willen veranderen of willen verbieden. De situaties verschillen per land , zelfs binnen West-Europa.” De Bulgaarse Bokova werd eind vorige maand gekozen als nieuwe topvrouw van de Unesco. Vandaag wordt ze officieel benoemd, tijdens een vergadering van de 193 lidstaten. Ze is de eerste vrouw en de eerste Oosteuropeaan die de organisatie gaat leiden.

Bokova groeide op in communistisch Bulgarije, studeerde in Moskou en werd daarna beroepsdiplomate. In 2005 werd ze namens Bulgarije ambassadeur in Frankrijk en afgezant bij Unesco.

Dat een voormalige representant van een repressief communistisch regime nu de persvrijheid en het vrije woord moet gaan verdedigen – dat is één van de hoofdtaken van Unesco – vindt ze niet vreemd.

,,Je had geen keuze in die tijd, iedereen was lid van de communistische partij. Dat was de historische context. Maar de afgelopen 20 jaar, sinds de val van de muur, ben ik ook actief in de politiek geweest. Ik heb afstand genomen van het voormalige Bulgaarse regime. Ik heb me sterk gemaakt voor de toenadering van Bulgarije tot de Navo en de Europese Unie. Na de val van het communisme wilde ik ook niet meer binnen de partij blijven, maar werd ik een onafhankelijke politica. Dus mijn staat van dienst is duidelijk.” Eén van haar belangrijkste prioriteiten, verklapt ze alvast, wordt het reorganiseren van Unesco. De VN-organisatie is vaak beschuldigd van inefficiëntie, geldverkwisting en slecht management.

,,We moeten de bureaucratie terugdringen. Dat moet binnen een paar maanden beginnen. Ik wil een flexibelere organisatie. En ik wil meer coördinatie, daar ontbreekt het nu nog al eens aan. Ik denk dat we zeker 10 procent op de kosten van het bestuurlijke apparaat kunnen bezuinigen. Dat geld wil ik liever doorsluizen naar concrete projecten en programma’s in de wereld, naar mensen die het nodig hebben.” (FRANK RENOUT)

Bron: Algemeen Dagblad

Geef een reactie »

Nog geen reacties.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.