10 Toes of the World

september 4, 2009

Hoe laat men zich een ‘ziekte’ aanpraten? Hypeziektes

Hoe probeert de farmaceutische industrie ons allen tot patient te maken? In een speciale uitzending gaat Radar in op de methoden die deze industrie toepast om zoveel mogelijk medicijnen te verkopen, en op de rol van de media hierin.

Pharmacie

Pharmacie

TROS Radar heeft uitgezocht hoe pillenfabrikanten op een indirecte manier reclame maken voor een receptgeneesmiddel. Reclame maken voor een receptgeneesmiddel mag niet. En dus wordt er reclame gemaakt voor de aandoening.

De farmaceutische industrie doet dit bijvoorbeeld bij ‘restless legs’ (onrustige benen), maagzuur en een overactieve blaas. Dit zijn kwaaltjes die worden opgeblazen tot serieuze ziektes. Natuurlijk zijn er mensen die daadwerkelijk last hebben van deze aandoeningen, maar de farmaceutische industrie probeert ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen denken dat ze er last van hebben. Ze proberen hun afzetmarkt te vergroten om zo meer medicijnen te verkopen.

De manier waarop ze dit doen heeft Radar laten zien door zélf een aandoening in de markt te zetten, namelijk winderigheid. Radar heeft, zoals voor de farmaceutische industrie gebruikelijk is, een website gemaakt: www.hetluchtop.nl, met ‘informatie’ over de aandoening. Net als de fabrikanten worden mensen snel doorverwezen naar de huisarts. De huisarts heeft ondertussen al veel reclame gekregen over het medicijn en dus gebeurt het dat het middel wordt voorgeschreven.

Ook hebben we een onderzoek laten doen door TNS NIPO en de onderzoeksresultaten verspreid via het ANP. Aandacht voor onze website in kranten, op de radio, op televisie was het gevolg.

De actie van Radar laat zien dat het relatief makkelijk is om reclame te maken voor een aandoening en dus indirect voor een een receptgeneesmiddel. Media nemen kritiekloos informatie over en vragen niet wie de boodschapper is. Consumenten weten dat dan ook niet. In de uitzending pleiten daarom het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (DGV) en het Nederlands Huisartsengenootschap voor een verbod op symptoomreclame.

DGV onderzocht in opdracht van de Inspectie voor de Volksgezondheid of websites met symptoomreclame voldoen aan de huidige regelgeving en kwam tot de conclusie dat driekwart van de onderzochte sites van de farmaceutische industrie niet voldoet aan de regels. Ook schiet, volgens DGV, tevens het toezicht op de regelgeving tekort.

De Consumentenbond is een petitie gestart tegen symptoomreclame.


Bron: Radar

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers op de volgende wijze: